RANGE ROVER HISTORIA
Land Rover, Nyheter - 7 november 2019
Land Rover, Nyheter - 7 november 2019
Ända sedan avtäckningen av den allra första Range Rovern 1970 har modellen ständigt utvecklats. Världens lyxigaste SUV har överlägsna nivåer av förfining, inneboende kompetens och inspirerad design, tillsammans med tekniska innovationer som ger modellen en särställning. Vi blickar tillbaka på historien kring raden av lyxiga SUV:ar kända som Range Rover-familjen.
Se den fortlöpande utvecklingen av Range Rover sedan första början.
För att prototypen av den allra första Range Rovern skulle förbli en välbevarad hemlighet döptes den topphemliga prototypen till ”Velar” av formgivarna och ingenjörerna bakom detta revolutionerande nya fordon. Namnet kom från det italienska ordet ”Velar”, som betyder övertäcka eller skydda. På de första 26 prototyperna monterades till och med ett emblem med det namnet för att skydda modellens identitet.
Efter framgångsrik utprovning av konceptbilen Velar visades den första Range Rovern upp för världen. Den fick ett mycket positivt mottagande och hyllades för sin ovanliga kombination av kompetens och elegant design. Det var den första bilen med permanent fyrhjulsdrift och en delad baklucka, överlappande motorhuv samt obruten midjelinje.
Efter 11 år på marknaden erbjöds Range Rover Classic med fyra dörrar, vilket gjorde bilen ännu mer användbar för den ständigt växande skaran av fans
Den andra generationen var lyxigare än sin föregångare. Modellens designelement, t.ex. den ikoniska silhuetten och införandet av rektangulära strålkastare i stället för runda, har stått sig under årens lopp och gjort att bilen än idag är omisskännlig.
Modellen fortsatte att utvecklas, och denna Range Rover var den första som byggdes med självbärande kaross. Den utvändiga designen var inspirerad av den avsmalnande formen på den italienska motorbåten Riva, medan blocken på lyxjakten gav idén till metallytorna inne i bilen.
Konceptbilen Stormer visade upp den kommande designriktningen för Range Rover och blev även känd för all avancerad ny teknik i bilarna.
Introduktionen av Range Rover-familjens första sport-SUV var ett bevis på Land Rovers satsning på prestanda. Bland motoralternativen fanns en kompressormatad 4,2-liters bensinmotor som gav imponerande prestanda. Range Rover Sport hade även tvärkopplad luftfjädring med olika körhöjd, vilket gav optimal åkkomfort och fyrhjulsdrift både på och utanför vägen. Den variabla höjden var en av många distinkta nya finesser som återspeglade de dynamiska prestandan i bilens utseende.
Denna cross-coupé-konceptbil var ett ambitiöst och progressivt steg för Land Rovers designteam. Konceptet riktade sig till förare som sällan kör i terräng men bibehöll ändå Land Rovers legendariska kompetens, samtidigt som interiören klassades som ”futuristisk” av motorpressen.
Range Rover Evoque kallades ”Årets bil” av många marknader och gjorde stor succé när den visades upp på bilsalongen i Paris. Många detaljer på konceptbilen LRX återfanns på den lyxiga cross-coupén, bland annat den fräscha tolkningen av den klassiska Range Rover-designen.
Den fjärde upplagan av Range Rover var den första som hade en kaross helt i lättviktsaluminium, och den kändes omgående igen på sin långa hjulbas och det flytande taket. Bilen hade även nästa generation av Land Rovers Terrain Response®-system. Denna inbyggda körteknik väljer automatiskt den bästa fordonsinställningen för terrängen.
Den första hybriden i Range Rover-familjen hade inte bara förbättrad bränsleekonomi och lägre utsläpp, utan vad än viktigare var kompromissade man inte med modellens kompetens. Som ett bevis på detta gav sig bilen ut på en 1600 mil lång resa från Solihull till Mumbai via den mest prövande terrängkörningen av alla – Himalaya.
Avtäckningen av uppgraderade Range Rover Sport gjordes av James Bond-skådespelaren Daniel Craig, och vid lanseringen stängdes vissa gator i New York tillfälligt av. Modellens V6-motor på 3,0 liter hade ökad effektivitet.
Range Rover Sport konstruerades som en högprestanda-SUV med optimal effekt och var den första modellen som togs fram av teamet på Special Vehicle Operations. Bilen är den snabbaste Range Rovern någonsin och bjuder på en oförglömlig körupplevelse. Bilens kraft återspeglas i designdetaljer som de fyra ändpiporna och den unika bakspoilern.
Range Rover SVAutobiography var höjdpunkten på förfining och lyx och omdefinierade Range Rover-upplevelsen. Detaljnoggrannheten märks bland annat i kupéns borstade aluminiumdekorer och executive-säten. Utvändigt kunde förarna välja färg från en unik färgpalett som garanterade dem den ultimata lyxupplevelse som förknippas med Range Rover. SVAutobiography Dynamic introducerades strax efteråt, och med den distinkta designen och kraftfulla V8-motorn gav bilens framtoning uttryck för dess kraft och smidighet.
Evoque Cabriolet var den allra första Range Rovern med fällbart tak och kombinerade Land Rovers berömda kompetens med iögonfallande detaljer som ett tak med Z-fällning, samtidigt som modellen bibehöll den kraftfulla visuella framtoningen som skapats av Land Rovers formgivare. Resultatet är världens första kompakta premium-SUV och den mest kompetenta fyrhjulsdrivna SUV:en med fällbart tak.
Range Rovers utveckling syns tydligt – från den topphemliga konceptbilen Velar till den första Range Rover Evoque Cabriolet någonsin. Den lyxiga SUV:en som aldrig kompromissar med kompetens fortsätter att lägga ribban för bildesign, kompetens och prestanda.
Historien fortsätter. Nya Range Rover Velar kommer att visas den 1 mars.